اصول بسته بندی مواد غذایی

رعایت اصول بسته بندی مواد غذایی یکی اساسی ترین مسائلی است که با توجه به نوع ماده غذایی باید در نظر بگیریم. در نتیجه مواد غذایی هیچ‌گونه آسیبی در برابر نور، اکسیژن،‌ رطوبت و باقی مواردی که ممکن است کیفیت محصول را کاهش دهد، نخواهد دید.

 

دانستن و رعایت اصول بسته بندی مواد غذایی 

برای حفظ سلامت و کیفیت محصول، جلب توجه و اعتماد مشتری، برند سازی و در نهایت فروش بالا، نیاز است که این اصول را رعایت کنیم که در ادامه به صورت جزیی تر به شما این اصول را توضیح می‌دهم.

 

اصول پایه در بسته بندی مواد غذایی

 

 

حفظ سلامت و کیفیت محصول

اولین دلیل برای بسته بندی مواد غذایی، جلوگیری از تغییر کیفیت اولیه از جمله شکل، مزه و.. می‌باشد. این آسیب ها امکان دارد فیزیکی در هنگام حمل و نقل و انبار کردن محصولات، یا واکنش های شیمیایی در برابر نور، گرما، سرما، اکسیژن یا رطوبت باشد.

 

جلب توجه و اعتماد مشتری

هرچه در بسته بندی، اصول بسته بندی مواد غذایی به خوبی رعایت شده باشد، راحت تر می‌توان توجه و اعتماد مشتری را به محصول جلب کرد، که این مرحله، مربوط به طراحی گرافیک بسته بندی می‌شود.

 

نوشتن ویژگی ها و نحوه استفاده محصول

یکی دیگر از اصول بسته بندی مواد غذایی، نوشتن مواد تشکیل دهنده محصول و نحوه استفاده از آن می‌باشد.

مشتری انتظار دارد این موارد را برای شناسایی بهتر محصول بخواند تا بتواند راحت تر برای خرید آن تصمیم گیری کند.

 

فرم بسته بندی

یکی دیگر از اصول بسته بندی مواد غذایی، فرم آن است،‌ زیرا از طریق شکل آن، می‌توان توجه مخاطب را جلب کرد همچنین جابه‌جایی آن را راحت‌تر و به صرفه‌تر کرد.

همانطور که متوجه شدید، بسته بندی مواد غذایی مرحله حساسی است که در آن هم رعایت شدن اصول بسته بندی مواد غذایی، و هم اصول طراحی بسته بندی مواد غذایی مهم است.

اما چه مواردی این اصول را تشکیل می‌دهد؟ در ادامه به توضیح اصول بسته بندی مواد غذایی به صورت تخصصی‌تر می‌پردازیم.

 

 

اصول فرم بسته بندی مواد غذایی

 

نوع ماده غذایی

در انتخاب جنس و شکل بسته بندی، این که محصول غذایی ما چه چیزی است، بسیار اهمیت دارد. جنس بسته بندی نباید قابلیت ترکیب شدن با محصول را داشته باشد.پس بر اساس نوع ماده غذایی، شکل و ابعاد بسته بندی نیز مشخص می‌شود.

 

یکپارچگی بسته بندی مواد غذایی

در طراحی بسته بندی باید عوامل گوناگونی را در نظر گرفت. به عنوان مثال اگر در محصولات خود چندین چای با رایحه و خاصیت های گوناگون دارید، حتما باید یکپارچه بودن بسته بندی محصولات خود را حفظ کنید تا در نهایت

 

مشتری بتواند تشخیص دهد تمامی این محصولات برای برند شما است، اما نوع آنها تفاوت دارد.

 

 

شکل بسته بندی مواد غذایی

همیشه می‌توان ساده ترین اشکال را برای بسته بندی و سرعت بخشیدن به این پروسه انتخاب کرد، اما در بازار پر رقابت امروز شما می‌توانید با یک بسته بندی خلاقانه و متفاوت توجه مشتری را به محصول خود جلب کنید.

این مرحله می‌تواند برای بیزینس شما سرنوشت ساز باشد.پیشنهاد میکنم برای این قسمت وقت بیشتری بگذارید.

 

 

رنگ بندی بسته بندی مواد غذایی

یکی دیگر از اصول بسته بندی مواد غذایی، انتخاب رنگ آن است که باید بر اساس نوع محصول، سن و جنسیت مشتری هدف انتخاب شود.

با استفاده از رنگ بندی صحیح شما حتی میتوانید نوع محصول خود را در نگاه اول به مشتری معرفی کنید.

بهتر است در این مرحله مطالعه‌ای در زمینه روانشناسی رنگ ها داشته باشید تا بهترین تصمیم را برای بسته بندی نهایی محصول خود با توجه به پرسونای مشتریان خود بگیرید.

 

 

عکس بسته بندی مواد غذایی

در طراحی کاور بسته بندی معمولا از تصاویری که محصول را به خوبی به مشتری معرفی می‌کند،‌ استفاده می‌شود. این عکس ها ‌می‌تواند در ارتباط با محصول یا حتی از خود محصول باشد.

 

ابعاد بسته بندی مواد غذایی

در اصول بسته بندی مواد غذایی، بزرگ بودن و یا کوچک بودن بیش از حد بسته می‌تواند در کیفیت و فروش محصول تأثیر بگذارد. پس در انتخاب ابعاد، اندازه استاندارد را هم در نظر بگیرید.

 

جنس بسته بندی مواد غذایی

بر اساس محتوایی که قرار است در بسته قرار گیرد و نوع بسته بندی که در ادامه بررسی می‌کنیم، جنس بسته بندی مشخص می‌شود.

به طور کلی ما ۳ نوع بسته بندی داریم:

۱-نوع اول بسته بندی هایی‌است که به طور مستقیم با ماده غذایی ارتباط دارد. در این نوع حتما باید آسیب ندیدن ماده غذایی را در نظر بگیریم.

۲-نوع دوم بسته بندی‌ای است که چندین محصول بسته بندی شده را در کنار هم نگه میدارد اما به طور مستقیم با ماده غذایی ارتباطی ندارد.

۳-نوع سوم بسته هایی‌است که برای جابه جایی بسته بندی نهایی محصول استفاده می‌شود.

 

پیام برند اصول بسته بندی مواد غذایی

در تمامی مراحل طراحی به یاد داشته باشید که پیام برند خود را به مخاطب برسانید.به عنوان مثال اگر محصول شما یک پروتیین ورزشی است که بر روی عضله ها تاثیر می‌گذارد، میتوانید با انتخاب تصویر مناسب و یا نوشتن پیام برندتان، مخاطب را از آن آگاه کنید.

 

اطلاعات مهم و درست بسته بندی مواد غذایی

در بسته بندی مواد غذایی لازم است نکاتی که مشتری باید از آن اطلاع داشته باشد از جمله؛ تاریخ تولید و انقضا، مواد اولیه سازنده، نحوه ساخت، نام شرکت سازنده و هرگونه اطلاعاتی که با توجه به نوع محصول لازم است مشتری بداند، نوشته شود.

در حال حاضر شما از اصول طراحی بسته بندی مواد غذایی اطلاع دارید.در ادامه قصد دارم به طور اختصاصی درباره انواع بسته بندی و جنس آن صحبت کنم.

 

انواع بسته بندی مواد غذایی

از آنجایی که همه‌ی مواد غذایی نیاز به بسته بندی دارند و نوع آنها متفاوت است،‌ بسته بندی های گوناگونی وجود دارد از جمله:

۱-بسته بندی اسپتیک

۲-سلفون

۳-جعبه

۴-قوطی

۵-کارتن

۶-بسته بندی انعطاف پذیر

۷-سینی

۸-لفاف

۹-شیشه

در ادامه هر کدام از مواد گفته شده را به صورت جداگانه،‌ بررسی می‌کنیم.

 

بسته بندی مواد غذایی اسپتیک

این بسته بندی ترکیبی از کاغذ و الومینیوم است و برای مواد غذایی‌ای که نیاز به استریل ماندن دارند، از جمله شیر،تخم مرغ مایع و به طور کلی موادی که نیاز به نگهداری در مدت زمان بیشتری دارند، استفاده می‌شود.

 

 

سلفون بسته بندی مواد غذایی

سلفون ها از پلاستیک ساخته می‌شوند تا از نفوذ هوا و عوامل بیرونی جلوگیری کنند. از این جنس در بسته بندی تنقلات از جمله چیپس و پاپ کرن استفاده می‌کنند.

 

جعبه بسته بندی مواد غذایی

رایج ترین نوع بسته بندی مواد غذایی استفاده از جعبه است. جنس آنها میتواند از مقوا، چوب، تخته فیبر، فلز موجدار باشد که مقاومت بسته بندی را بیشتر خواهد کرد.از این نوع بسته بندی برای بیسکوییت، غلات یا سیریال صبحانه استفاده کرد.

 

قوطی بسته بندی مواد غذایی

قوطی ها ظروف فولاد یا فلزی‌ای هستند که برای جلوگیری از آسیب دیدن از قلع پوشیده شده‌اند.به علت مات و منسجم بودن جنسشان، می‌توانند گزینه‌ی خوبی برای حفاظت مواد غذایی در برابر هوا و نور باشند.

از قوطی ها در بسته بندی نوشیدنی، روغن و کنسروها استفاده می‌شود.

 

کارتن بسته بندی مواد غذایی

کارتن ها از مقواهای راه راه ساخته می‌شوند و برای دوام بالاتر در برابر رطوبت از پلاستیک و پارافین استفاده می‌شود.از کارتن ها در بسته بندی مواد غذایی گوناگونی از جمله تخم مرغ، نوشیدنی هایی از جمله شیر و آبمیوه استفاده می‌شود.

بسته بندی انعطاف پذیر

این نوع بسته بندی حالت پذیری بسیار راحتی دارد و میتواند هر شکلی به خود بگیرد.مانند کیسه‌ها.

 

سینی ها بسته بندی مواد غذایی

سینی ها از مقوا و فوم ضخیم با لبه‌هایی برجسته ساخته می‌شوند و برای نگهداری موادی مانند گوشت، جوانه و سبزی استفاده می‌شود.

 

لفاف بسته بندی مواد غذایی

لفاف ها بسته بندی های پلاستیکی نازکی هستند که از مواد غذایی در برابر محیط محافظت می‌کند و در بسته بندی های منفرد از جمله آبنبات و پروتیین بار استفاده می‌شود.

 

شیشه بسته بندی مواد غذایی

شیشه یکی از قدیمی ترین موادی است که برای بسته بندی مواد غذایی استفاده می‌شود.یکی از نکات منفی آن،‌ شکستنی بودن آن در برابر ضربه و حرارت است.از شیشه برای بسته بندی نوشیدنی یا حتی پنیر استفاده می شود.

در نهایت به یاد داشته باشید، بسته بندی باید مورد تایید بازار و خلاقانه باشد. شرکت رایاگرافیک با طراحی بسته بندی خلاقانه، رقابت را برای محصول شما در میان بازار گسترده رقیبان، بسیار راحت تر می‌کند.

چطور مواد اولیه بسته بندی را انتخاب کنیم؟

همان‌طور که قبلا اشاره کردم، انتخاب مواد اولیه بسته بندی باید بر اساس محتوایی که قرار است داخل آن قرار گیرد باشد.به عنوان مثال مواد غذایی نباید واکنشی با بسته بندی نشان دهد.

در برابر ضربه خوردن یا سوراخ شدن یا حرارت مقاوم باشد.در نهایت به وزن محصول اضافه نکند تا حمل و نقل آن را سخت نشود.

 

سخن پایانی بسته بندی مواد غذایی

در این مقاله سعی کردم اصول بسته بندی مواد غذایی را از همه نظر بررسی کنم و امیدوارم متوجه اهمیت همه جانبه این موضوع شده باشید.

در بازار پر رقابت امروزه، بسته بندی مواد غذایی دیگر صرفا حفاظت از محصول غذایی نیست، بلکه میتواند در برندیگ محصول، جلب اعتماد و توجه مشتری و در نهایت فروش بیشتر تاثیر مستقیم بگذارد.

شرکت رایاگرافیک صفر تا صد بسته بندی محصولات شمارا با در نظر گرفتن خلاقیت و خواسته بازار انجام خواهد داد.

 

برای اطلاعات بیشتر از طریق راه های زیر با ما در ارتباط باشید.

 

اطلاعات مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

4 − سه =

×

 

سلام!

برای ارتباط در واتس اپ یکی از مخاطبین زیر را کلیک کنید

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟