اهمیت بسته بندی محصول

در این مقاله قصد دارم راجع به اهمیت بسته بندی محصول و این که چرا این موضوع می‌تواند در کسب و کار شما نقش مهمی داشته باشد، صحبت کنم.

شاید تا کنون این جمله را شنیده باشید: لباس شما، معرف هویت شماست. معادله ساده‌ایست، فردی که بسیار آراسته و شیک لباس پوشیده باشد، مشخصا توجه بیشتری به خود جلب می‌کند.

بسته بندی هم برای محصول همین نقش را دارد، یعنی می‌تواند خاص بودن و هویت یک برند را به خوبی به مشتری اثبات کند.

در واقع، بسته بندی جذاب و اصولی، می‌تواند کلید موفقیت شما در یک بازار پر رقابت باشد، زیرا اولین نقطه تماس شما با مشتری است، یعنی نقطه‌ای که می‌تواند توجه مشتری را جلب کند، و در نهایت آنهارا برای خرید متقاعد کند. به طور خلاصه بسته بندی یک ابزار قدرتمند در بازاریابی،‌ تجارت و برند‌سازی است.

طراحی و چاپ بسته بندی خلاقانه محصول
طراحی و چاپ بسته بندی خلاقانه محصول

تاریخچه اهمیت بسته بندی محصول

بسته بندی، ناشی از نیاز اولیه بشر برای حفاظت از محصولات خود و حمل و نقل آنها بود. هیچ تاریخ دقیقی از استفاده اولیه بشر از بسته بندی ثبت نشده است، اما در دوران پیشین از پوست حیوانات،‌ برگ یا کدو برای نگهداری و حمل محصولات استفاده می‌کردند.

امروزه، هدف از بسته بندی تنها نگهداری و جابه‌جایی محصول نیست و روز به روز اهمیت بسته بندی در بازاریابی محصول، برای ما مشخص تر می‌شود.

قبل از اینکه وارد جزییات شویم، لازم است این نکته را بدانید: اهمیت بسته بندی محصولاز سه دیدگاه متفاوت اهمیت دارد.

از دیدگاه مشتری

مشتری بسته بندی محصول را می‌بیند و با خود می‌گوید این محصول چقدر جذاب است، آن را از قفسه بر می‌دارد. حالا یک بسته بندی خوب، قادر است در کمترین زمان به این سوالات مشتری پاسخ دهد.

این محصول چیست؟ از چه برندی است؟ تفاوتش نسبت به سایر محصولات مشابه خود چیست؟ چه منفعتی برای من دارد؟ قابل بازیافت است؟

نکته جالب‌، این است که ۶۴٪ مردم در صورت دوست داشتن بسته بندی، بدون تحقیق آن محصول را خریداری می‌کنند و حتی به دنبال پاسخ سوالات ذکر شده بالا نمی‌گردند.

از دیدگاه بازاریابی

محصول شما در میان همه‌ی برندها باید حرفی برای گفتن داشته باشد. اهمیت بسته بندی محصول در بازاریابی، مستقیما بستگی به کیفیت محصول و نوع بسته بندی(فرم، رنگ، گرافیک) دارد.

اگر بسته بندی شما در هر دو مورد، کیفیت بالایی داشته باشد، می‌تواند دل مشتریان را چه در داخل ایران، چه خارج از ایران به دست آورد.

دیدگاه تولید اهمیت بسته بندی محصول

در آخر باید در نظر داشته باشیم آیا بسته بندی مورد نظر ما به اندازه محصولی که ارائه می دهیم اهمیت دارد یا نه!

آیا ارزش دارد برای یک محصول معمولی، بسته بندی‌ای با کیفیت بالا و طراحی منحصر به فرد ارائه شود؟ پیشنهاد می‌کنم برای رسیدن به پاسخ این سوال، به مطالعه ادامه مطلب بپردازید.

دیدگاه تولید اهمیت بسته بندی محصول
دیدگاه تولید اهمیت بسته بندی محصول

اهمیت بسته بندی محصولات چیست؟

حفاظت از محصول

اولین هدف از بسته بندی، حفاظت محتویات آن در برابر هرگونه آسیب احتمالی‌ای که است که ممکن است در حین حمل و نقل، جابه‌جایی و انبار کردن آن رخ دهد. بسته بندی، محصول را در طول زمانی که به دسته مشتری برسد، در برابر رطوبت، نور، گرما، سرما و سایر عوامل خارجی محافظت می‌کند.

اما این نکته را به یاد داشته باشید، بین طراحی بسته بندی مناسب و اصولی و یک بسته بندی معمولی که تنها هدف آن حفاظت از محصول است، تفاوت بسیاری وجود دارد.

امنیت مشتری

بسته بندی به مشتری کمک می‌کند تا از زمان تولید محصول و انقضای آن و حتی کلیه مواردی که برای حفظ امنیت مشتری لازم است اطلاع پیدا کند.

جذب مشتری

بسته بندی نقش مهمی در بازاریابی و برندینگ دارد. بسته بندی منحصر به فرد می‌تواند به جذابیت محصول اضافه کند و در نتیجه تمایل مشتری را برای خرید افزایش می دهد.

هدف از بسته بندی متمایز کردن محصول در قفسه یا وبسایت، افزایش فروش، ارائه اطلاعات مرتبط با محصول و در نهایت ایجاد علاقه در مشتری برای خرید محصول است.

تحقیقات نشان داده است بسته بندی برای مصرف کنندگان، در هنگام خرید بسیار اهمیت داشته است. پس اهمیت بسته بندی به گونه‌ای است که می‌تواند ارزش های یک برند و مزایای محصول را به مصرف کننده، در کمترین زمان انتقال دهد و اورا قانع به خرید آن کند.

برندینگ اهمیت بسته بندی محصول 

با بسته بندی مناسب و خلاقانه می‌توان ویژگی خاصی به محصول اضافه کرد. به عنوان مثال این ویژگی میتواند نوع نوشته های روی بسته بندی، نحوه باز کردن خاص آن و … باشد.

اگر این کار به صورت حرفه‌ای انجام بگیرد، مصرف کنندگان قطعا محصولات برند شمارا به خوبی در میان هزاران محصول دیگر، تشخیص خواهند داد.

ارزش افزوده

یکی دیگر از موارد اهمیت بسته بندی،‌ ایجاد ارزش افزوده برای یک برند است. تحقیقات در چند سال اخیر نشان داده است که تنها ۱۰ درصد از هزینه کالاهای صادراتی صرف بسته بندی می‌شود اما همان ۱۰ درصد می‌تواند ۹۰ درصد ارزش افزوده به یک برند اضافه کند. ارزش افزوده به دو صورت بررسی می‌شود؛

۱ باعث افزایش سطح درآمد ملی شود.

۲-باعث بالا رفتن ارزش محصول در سطح جهانی شود.

حالا دیگر به صورت کامل از اهمیت بسته بندی و تاثیری که می‌تواند در آینده بیزینس شما بگذارد،‌ اطلاع دارید. در ادامه قصد دارم راجع به ویژگی های یک بسته بندی خوب صحبت کنم.

ویژگی های یک بسته بندی خوب

۱-به خوبی در تمامی مراحل(حمل‌ونقل و انبارداری) از محصول شما محافظت کند.

۲-در کمترین زمان دل مشتری را به دست آورد و اورا برای خرید ترغیب کند.

۳-مشتری به راحتی بتواند از طریق بسته بندی، محصول داخل آن را تشخیص دهد.

۴-به آسانی باز شود و مخاطب را گیج نکند.

۵-اصالت برند شمارا به مشتری برساند.

۶-القای یک حس خاص به مشتری در موقعیت مناسبی می‌تواند شانس خرید محصول را بسیار بالا ببرد.

۷-ایجاد تمایز بسته بندی محصول در میان رقیبان شما. تیم رایاگرافیک همیشه این نکته را در هنگام طراحی در نظر می‌گیرد، زیرا باور دارد در این مرحله می‌تواند از برند سازی ناخودآگاه در ذهن مشتری استفاده کند و با یک تیر دو نشان بزند. یعنی هم فروش را بالا ببرد و هم برند سازی انجام دهد.

این ۷ ویژگی، ویژگی هایی است که در هنگام انتخاب بسته بندی مناسب حتما باید در نظر گرفته شود.  حالا شما به طور کامل از ویژگی های یک بسته بندی خوب اطلاع دارید.

تیم رایاگرافیک تا کنون موفق بوده با رعایت تمامی ویژگی های گفته شده، یک بسته بندی منحصر به فرد برای مشتریان خود طراحی کند.

ویژگی های یک بسته بندی خوب
ویژگی های یک بسته بندی خوب

اهمیت بسته بندی مواد غذایی

هر محصولی که تولید می‌شود، ممکن است مسافت یا زمان طولانی‌ای را صرف کند تا در نهایت به دست مصرف کنند برسد.

در سایر محصولات، مواد غذایی بیشترین احتمال آسیب دیدن را دارند. هنگامی که مخاطب بسته بندی را باز می‌کند، انتظار یک ظاهر زیبا و طعمی دلپذیر را دارد.

این انتظار را ما از طریق بسته بندی حرفه ای و اصولی برطرف می‌کنیم. مواد غذایی علاوه بر اینکه ممکن است به صورت فیزیکی دچار آسیب شوند، ممکن است در خطر آسیب های شیمیایی هم قرار بگیرند. بنابراین، بسته بندی برای مواد غذایی، امری ضروری است.

اهمیت بسته بندی خشکبار

طراحی و چاپ بسته بندی خلاقانه محصول

اهمیت بسته بندی محصولات خشکبار در سال اخیر بسیار بالاتر رفته است. ممکن است هنوز هم در ایران مغازه هایی را که خشکبار به صورت فله‌ای و باز می‌فروشند، مشاهده کنید.

اما نکته این جاست که کیفیت خشکباری که به صورت آزاد در معرض فروش قرار می‌گیرند، در مدت زمان خیلی کمی کاهش پیدا می‌کند.

چرا بسته بندی محصولات خشکبار اهمیت دارد؟

۱-بسته بندی در افزایش مدت زمان انبار داری نقش مهمی دارد. با استفاده از بسته بندی مناسب می‌توان خشکبار را مدت بیشتری در انبار، بدون آنکه از کیفیت آن کم شود، نگهداری کرد.

۲-جلوگیری از نشستن گرد و غبار، دود، میکروب و هوای آلوده.

۳-جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید که می‌تواند کیفیت خشکبار را کم کند.

۴-حفظ طعم و کیفیت اصلی خشکبار.

ممکن است در حال حاضر متوجه آن تفاوتی که قصد دارم به شما توضیح دهم نشوید، به همین دلیل پیشنهاد میکنم حتما یکبار دو محصول خشکبار یکسان را هم به صورت فله‌ای و هم به صورت بسته بندی تهییه کنید‌ و در یک زمان طعم و کیفیت آنهارا با هم بررسی کنید.

قطعا متوجه تفاوت کیفیت و مزه آنها با یک‌ دیگر خواهید شد.

سخن پایانی اهمیت بسته بندی محصول 

امیدوارم توانسته باشم به خوبی اهمیت بسته بندی را در سرنوشت یک محصول و در نهایت یک کسب و کار، توضیح دهم.

بهتر است حساسیت شما در انتخاب بسته بندی محصول، به اندازه حساسیتتان در انتخاب لباس هایتان باشد،‌ زیرا هویت برند و محصول شما از طریق آن به دیگران ثابت خواهد شد.

تیم رایاگرافیک با در نظر گرفتن تمام ویژگی های گفته شده، بهترین بسته بندی را با توجه به محصولتان، ارائه خواهد کرد. برای دریافت اطلاعات بیشتر، از طریق شماره زیر با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

17 − پنج =

×

 

سلام!

برای ارتباط در واتس اپ یکی از مخاطبین زیر را کلیک کنید

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟