داستان برند

داستان برند یکی از اصلی­ترین بخش­های برندسازی و برندنیگ، ساخت هویت است. با استفاده از داستان می­توان این هویت را ایجاد کرد. درواقع، داستان، یکی از روش­های ارتباطی باا بقیه مردم است. ایجاد ارتباط از طریق موسیقی یا مکالمه، باعث می­شود که افرادی را از تمام نقاط جهان مخاطب شما کند.

داستان برند

نکاتی برای ایجاد بهترین داستان برند

برای اینکه یک داستان برند عالی را بنویسید باید نکاتی را بدانید که در این بخش از مقاله به آن اشاره خواهیم کرد. اول از همه این است که آن داستانی که برای برندتان مدنظر است را بنویسید. شما باید بدانید که مخاطبتان چه چیزی را می­خواهد و به چه اطلاعاتی نیاز دارد. مشتریان دوست دارند بدانند که محصول شما مناسب است یا خیر. آن­ها می­خواهند برند و داستانی که برندتان دارند را بشناسند.

دو نکته مهم درباره اینکه داستان برندتان را بنویسید عبارتند از:

  • شما کی هستید؟
  • کارتان چیست؟

نکته دوم این است که باید جزییات برند را کامل بگویید. داستان شما نباید گنگ و پر از ابهام باشد. داستانی که جزییات نداشته باشد، جذاب نیست؛ بنابراین داستان برندتان باید دقیق یا جزییات و بدون ابهام باشد تا یک داستان را جذاب کند. زمانی­که داستان برند را توصیف می­کنید،

به نکات زیر توجه کنید:

  • محصول و خدماتی که دارید، چرا ارزشمندند؟
  • مخاطب هدف شما چه کسی است؟
  • استفاده از داده­های آماری درباره محصول یا خدمات
  • محصولات شما مناسب چه کسانی است؟

نکته آخر در رابطه با داستان این است که داستانتان را اختصاصی کنید. اگر مخاطب هدفتان چند دسته هستند، لحنتان به گونه­ای باشد تا برای آن­ها مناسب باشد.

کتابچه داستان برند

کتابچه برند یک راهنمای کامل است که هویت برند را توصیف می­کند. این کتابچه شامل تمام جزییات و استانداردهای برند است. این کتابچه با ارزش­های اصلی برند شروع می­شود. تمام جنبه­های برند از جمله لوگو، رنگ، تایپوگرافی و تصاویر را شامل می­شود. کتابچه برند شما می­توانید برندتان را به دنیا معرفی کنید.

داشتن کتابچه برند یکی از موارد ضروری است که تمام کسب و کارها چه کوچک و چه بزرگ باید داشته باشند.

استراتژی­ های داستان برند

استراتژی­ برندینگ یک برنامه­ای بلند مدت است. شرکت­ها از این برنامه برای دستیابی به اهداف بلند مدتشان استفاده می­کنند. انتخاب برند شما از طرف مصرف کنددگان است، باید توجه کنید که اگر مراحل استراتژی برند سازی به درستی اجرا شود، ارزش ویژه­ای به کسب و کار شما می­بخشد؛ بدین صورت برند شما ماندگار خواهد شد.

یعنی از نظر مشتری برندتان، معنایی فراتر از یک نام تجاری شده و با دهن آن­ها عجین می­شود. اکثر صاحبان کسب و کار فکر می­کنند که استراتژی برندسازی تنها انتخاب نام، طراحی، لوگو، رنگ یا طراحی وب سایت است.

که البته این تفکر اشتباه است. در واقع، استراتژی مفهومی فراتر از این عناصر دارد. به­ طوری­ که، ریشه کسب و کار شما را تشکیل می­دهد. استراتژی برندسازی به مرور زمان باعث می­شود که آگاهی از برند، ارزش برند و تعداد مشتری افزایش پیدا کند.

عناصر استراتژی برندینگ

اکنون که با مفهوم استراتژی برندسازی آشناشدید، در این قسمت از مقاله می­خوایم به عناصر اصلی استراتژی برندسازی بپردازیم. روش­های مختلفی برای تعیین استراتژی برندینگ وجود دارد که می­توانید یکی از آن­ها را انتخاب و پیاده سازی کنید. اینکه کدام روش را انتخاب کنید، به هدفتان و بیزینس پلن برند بستگی دارد.

برای اینکه بتوانید استراتژی اولیه خودتان را انتخاب کنید عناصری وجود دارد که با کمک آن­ها می­توانید بهترین استراتژی را انتخاب کنید. عناصر اصلی عبارتند از:

  • اهداف
  • ارزش
  • شناسایی مخاطب هدف
  • آنالیز بازار رقبا
  • شخصیت
  • تگ لاین

در ادامه هر یک از عناصر استراتژی برندسازی را توضیح خواهیم داد.

اهداف داستان برند

عنصر اصلی در تدوین استراتژی کسب و کار هدف است. شما به عنوان رییس کسب و کار خودتان باید بدانید که هدف از کسب و کاری که راه­ اندازی کردید چیست. زیرا زمانی­که هدفان مشخص باشد، مشتریان بیشتری را جذب خواهید کرد.

ارزش برندینگ

یکی­دیگر از عناصر اصلی استراتژی برندینگ، تعیین ارزش یک برند هویت و کارایی نام تجاری کسب و کار شما است؛ که به مشتریان و رقبا معرفی می­کند. بدین صورت جایگاه اصلی شمادر بازارهای رقابتی شخص می­شود.

شناسایی مخاطب هدف

مخاطب هدف یکی از عناصری است که در تدوین استراژی برندسازی کمک شایانی می­کند. با شناخت مخاطب هدفتان بسیاری از نیازهای اصلی آن­ها را درک کنید. بدین ترتیب با شناسایی مشکلات می­توانید درصدد رفع آن­ها بیایید.

شخصیت سازی برند

تصور کنید برندتان یک انسان است. بدین ترتیب یک شخصیت مستقل و قدرتمند برای برندتان مدنظر بگیرید و تعریف کنید. و برندسازی شخصی را از این طریق می­توانید با مشتریان خود ارتباطی موثر داشته باشید. این یک اصل بسیار مهم در استراتژی برندسازی است که کسب و کارهای نوپا آن را نادیده می­گیرند.

تگ­لاین در برند

تگ­لاین­ها برای معرفی نام تجاری استفاده می­شوند. تگ­لاین­ها جزو بصری برند است. تگ­لاین یک جمله یا عبارتی ماندگار است که نام تجای شما را به مردم دنیامعرفی می­کند. برخی از صاحبان کسب و کار تگ­لاین را با شعار اشتباه می­گیرند. در صورتی که تگ­لاین یک جمله یا عبارت کوتاه ماندگار است و کسب و کارتان را توصیف می­کند.

آنالیز بازار رقبا

تحلیل بازار می­تواند به تدوین استراتژی برندسازی کمک بسیاری کند. این عنصر نقش بسیار مهمی در موفقیت برند شما دارد. به منظور تحلیل بازار باید کمبودهایی که در بازار است را شناسایی کنید. سپس باید ببینید که چه چیزی در بازار رقابتی شما را از دیگران متمایز می­کند و آن را ارائه دهید. آنالیز به شما کمک می­کند تا نقاط قوت و ضعف رقبا را شناسایی کنید؛ با سیاست­هایی که در کسب و کارشان به کار می­برد آشنا شوید.

حوزه ­های برندسازی

برندسازی حوزه­های مختلفی دارد که در ادامه این مقاله با آن­ها آشنا خواهید شد. آن­ها عبارتند از: تعمیم، هویت، تصویر، جایگاه، شخصیت، ارزش، تجربه، تمایز، ارتباطات، شکاف

تعمیم برند

تعمیم برند به این معناست که یک محصول یا خدمتی جدید در حیطه کاری متفوت ارائه دهید. به­ طوری­ که، بازار هدفی جدید را در بر بگیرد. این امر به صاحبان کسب و کار اجازه می­دهد تا از اهرم آگاهی برند در جریان­های درآمدی جدید استفاده کنند.

هویت برند

هویت برند یا همان برند نامی ساده و آشنا اسن که باعث می­شود مردم محصولات یا خدمات شرکتی به­ خصوص را بشناسند و از آن آگاه شوند. هویت برند یعنی اینکه مشتری با نگاه به لوگو یا ویژگی­های بصری دیگر آن کسب و کار را بشناسند.

تصویر برند

تصویر برند ایده یا تصوری است که در ذهن مردم باقی می­ماند و مخاطبان با نگاه به آن متوجه می­شوند که باید چه انتظاری از برند داشته باشند.

جایگاه­ یابی برند

جایگاه­ یابی برند نحوه ارائه محصول را در بازار مشخص می­کند. جایگاه برند مشخص می­کن که بازار هدف محصول یا خدمت شما چه بخشی از جامعه را در بر می­ گیرد.

تجربه و تمایز برند

تجربه برند مجموعه ­ای از مراحل است که مشتری از سفارش محصول یا خدمت تا استفاده از آن را طی می­کند. تمایز برند به این معنی است که محصولات و خدمات برند شما با رقبایتان چیست.

ارتباطات برند

پیام­هایی که ازطرف تبلیغات، بروشور، شعار، بیلبورد به مخاطب می­رسد را ارتباطات برند می­گویند. برای داشتن برند موفق باید از طرق مختلف مزایای محصول یا خدمتتان را بیان کنید.

شکاف برند

شکاف برند تفاوت میان وعده­های داده شده و کیفیت واقعی برند را بیان می­کند. برندی موفق است که بتواند به تمام  وعده­ های خود عمل کند.

شخصیت و ارزش ویژه برند

همان­طور که قبلا توضیح دادیم، شخصیت برند به این معنی است که برای برندتان شخصیتی مستقل در نظر بگیرید. برند شما باید بتواند ویژگی­های اخساسی و کیفی خاصی رابه مشتریان القا کند. ارزش ویژه یا ارزش برند شامل ارزش مالی و مزیت­ های استراتژیکی برندسازی باشد.

نتیجه­ گیری برندینگ

در این مقاله هدف این بود که با برندسازی و مراحل آن آشنا شدید. در این مقاله ما برندسازی را معرفی کردیم و اهمیت آن را بیان کردیم. سپس درباره استراتژی برندینگ و حوزه­های مختلف آن را توضیح دادیم. برای اینکه اتوانید برای کسب و کارتان یک برند ماندگار بسازید لازم است که پیش متخصصان برندسازی بروید. برای آشنایی با خدمات ما می­توانید با رایا گرافیک تماس بگیرید.